Віртуальна читальня_навчальні вірші: про літери…

Як швидко вивчити з дитиною абетку? Це питання тривожить  батьків дошкільнят. Завчити літери алфавіту без примусу вашій дитині допоможуть віршики, а закріпити вивчене допоже гра. Ваше малятко зможе не тільки вивчити алфавіт, а й весело провести час. 
Вірші, що дружать із літерою А
 
Стали букви у рядок
 І побігли в дитсадок.
 Хто у них за ватажка? 
Ну звичайно, буква А.
 
А — в алфавіті — найперша! 
А — в алфавіті — найлегша! 
А іще ця буква А, І дзвінка, і голосна.
 А ще хоче буква А, 
Щоби Алла букви знала, 
А тоді до школи йшла.

 Цю букву знають всі на світі, 
Вона найперша в алфавіті, 
Весела, гарна й голосна,
 І найскромніша буква А!

 А яка ж та буква А?
 Що нагадує вона?
 Досить схожих є прикмет:
 Мов шпаківня, мов намет, 
Мов курінь, що на баштані, 
Буква А здалася Тані.
Вірші, що дружать із літерою Б
 
Подивився знак в люстерко – 
І в  очах йому померкло: 
Він впізнать не міг себе
 – Схожий став на букву «Бе» 
Буква «Бе» – як бегемотик:
 Отакий товстий животик!

 Подивись, прошу тебе:
 Ключ в траві, як буква Б! 
Тут веселик походив, 
Ключ від азбуки згубив. 

Букву Б у слові мають,
 А тому її вітають
 – Балерина із балету, 
Близнюки несуть букети, 
Білочка – свого горішка, 
Ну а бджілка – меду трішки. 
Вірші, що дружать із літерою В


Буква “В” така цікава:
 Стовпчик вверх, Дві дужки справа.
 Так в алфавіті живе
 Всім потрібна буква “В”. 

Намалюєм два кружечки 
Зверху менший, знизу більший. 
Посередині поставим Одну паличку пряму.
 А тепер зітрем все те, 
Що залишилося ліворуч.
 Що зосталось? Подивіться 
— Залишилась буква “В”. 

В букві В, 
Напевно, вата, 
Бо ця буква товстувата. 
Вірші, що дружать із літерою Г
 
 
 Зарядку букви – малюки 
Робили після сну.
 «Те» підняла аж дві руки, 
А буква «Ге» лише одну. 

 Га-га-га та Ге-ге-ге…
 Це напевне буква Г? 
Буква Г якраз така, 
Неначе шия в гусака.
 
 Буква “Г” – молоток, 
Що ним шумно твій тато 
Годівницю майструє Птахам завзято.

Вірші, що дружать із літерою ґ 

Буква «ґе» в нас замашна
 В хокей гратиме вона!
 «ґ» – ґерлиґ а в чабана 
Завертати барана. 

Буква Ґе з ріжком вгорі 
Посміхнулась дітворі:
 – Щоб дзвінкішу чули мову, 
Я прийшла в абетку знову.
Вірші, що дружать із літерою Д


 
Буква «Де» немов на лавці, 
На твердій стоїть підставці. 

Буква Д, наче дім, 
Височенний дах на нім.
Вірші, що дружать із літерою  Е 



 Що майструє цей хлопчина? 
До стовпця – аж три жердини.
 – Відгадайте! – всіх зове. 
Відгадали? – Буква Е! 

 – Буква Е, поглянь в люстерко: 
Схожа ти на етажерку!  
Вірші, що дружать із літерою Є 
– Не ховайся, букво Є, 
Озовися, де ти є?
 – Я, сказала буква Є,
 – У словах: моє, твоє, 
У фойє і в ательє, 
У єхидни, у єнота,
 А нема – у бегемота. 

Місяць, наче буква С, 
Придивляється з небес.
 Посміхнувся до Славка, 
Показавши язика. 
Хлопчик крейду дістає
 І малює букву Є. 

 Зажурилась буква Є, 
Хоча все у неї є. 
Але слів на букву Є 
Небагато в мові є. 
Тож потіште букву цю
 І назвіть їй по слівцю. 
Вірші, що дружать із літерою Ж
 Жу-жу-жу, жу-жу-жу,
 Своїх діток стережу, 
— Каже жук. І стереже. 
Він і сам, як буква “Ж”. 

Буква «Ж» – неначе жук,
 Що потрапив нам до рук.
 Хоч листочків «Ж» не їсть,
 Та кінцівок має шість.
Вірші, що дружать із літерою З 
Збоку, знизу і згори
 Схожа «З» на цифру три. 
Є три зуби в буки «З», 
Ними все вона гризе.
Вірші, що дружать із літерою И 
А ця ось літера сумна: 
Ніяких слів не почина.
 – Ич-ич! – сич дуже здивувавсь
 І між гілками заховавсь. – Ич! 

И — великої немає,
И  і слів не починає: 
Виплив кит на середину, 
Хвилям кит підставив спину. 

И блукає дуже близько.
 І співає дуже низько. 
Ти тихенько підійди 
— І скажи їй: “Букво И, 
Подивися, як розквітли 
Наші ниви і сади!» 

Ити-ити – що ж робити? 
Воду решетом носити? 
– Все одно не віднайти 
Слова жодного на И.

И – великої немає, 
И – слова не починає,
 В кінці слів вона буває
 Й серединку полюбляє.
 
Вірші, що дружать із літерою І

 – Гей, хлопчику!
 – Я не хлопчик. 
– Гей, стовпчику! 
– Я не стовпчик. 
– Хто ж ти такий?
 – Буква І.
 – А що в тебе на голові – шапка? 
– Ні, крапка! 

 Буква «І», неначе свічка, 
З ясним вогником вгорі. 
А погасне – чорний гнотик
 Стане крапкою над «І». 

І підслухало розмову 
І з’єднало слово словом.
 І співає всі пісні
 І веселі і сумні. 
Над собою крапку носить 
І нічого в нас не просить.
Вірші, що дружать із літерою Ї 
«І» без «Ї» не ступить кроку, 
Поміж ними  свар нема,
 «І» до «Ї»  моргає оком,
 «Ї» у відповідь – двома. 

Ранні птахи солов’ї,
 Покажіть нам букву Ї!
 Буква Ї така ж, як І,
 Тільки крапок зверху дві. 
Вірші, що дружать із літерою Й 
Ей, малий! Ти хто такий? 
Я – не хто. А буква “Й”. 
Щоб мене не сплутать з “И”,
 Я купив берет новий. 
Не великий, не малий. 
Подивіться, ось який. 

Чи то дощик ллє довкола, 
Чи лютує завірюха 
Буква Й ніде Й ніколи
 Не скидає капелюха.
 Вірші, що дружать із літерою К 
Каченята йшли рядочком,
 Раптом гілочку знайшли,
 Із якої 2 листочки
 Вниз і вгору відросли. 
Качка, дітям: «ках-ках-ка» 
Придивіться: буква «Ка». 

 Буква «К», буква «К», 
Ой, яка вона швидка!
 Наче хлопчик, 
Знявши руку, 
Витинає гопака. 
 Вірші, що дружать із літерою Л
Лев, лисиця і орел
 Дуже люблять букву «Л»
 З букви «Л» для цирку
 Змайстрували гірку, 
Щоб катались звірі 
І жили у мирі.

 Узяв хлопчина рушничок 
Та й повісив на гачок. 
До матусі повернувся, 
Від здогадки усміхнувся:
 – Як журавлик, як орел
 Ця крилата буква Л. 
Вірші, що дружать із літерою М 
Дві сестрички невеличкі 
Одягли нові спіднички. 
Узялись міцніш за руки
 – І гулять мерщій на луки.
 Біжимо – не доженеш,
Не сестричок – букву «М».

 Букви слід вивчать, Іване, 
Батьків метр бери складний. 
Середину вдвох зігнем,
 З метра букву М 
Вірші, що дружать із літерою Н 
Буква «Н», немов драбинка:
 Палки дві і перетинка. 
 – Чи це буква, чи драбина? 
– Дивувалася дитина.
 Ну, якщо один щабель, 
То, звичайно, буква «Н». 

Дві палочки – лічилочки 
Гуляли у саду. 
Аж тут зламалась гілочка: 
– Рятуйте, бо впаду! 
Летіла і кружляла, 
Хапаючись за клен,
 Між палочками впала 
– І вийшла буква Н. 
Вірші, що дружать із літерою О 
Буква «О» така-от кругла, 
Хто не бачив, подивись:
 Наче сонце, наче бублик, 
Мов обручик, – хоч котись! 

Сонечко кругленьке 
– Як бублик, колесо. 
Точнісінько таке ж воно 
Як наша буква «О». 
Вірші, що дружать із літерою П 
Гарні хлопці-молодці 
Закопали два стовпці. 
Третій їм допомагав 
– Перекладину поклав. 
Втіха нашій дітворі: 
Буква «П» вже у дворі.

Покотило, покотило.
 У просторому дворі
 Нам зробили школярі
 Гойдалку-гойдалочку.
 Гойдаємось од раночку.
 Радість нашій дітворі 
– Буква П стоїть в дворі. 

Я із букви П торік 
Змайстрував собі турнік. 
Підтягаюсь разів сто я, 
Маю силу і здоров’я. 
Вірші, що дружать із літерою Р
 Виліз равлик на стеблинку,
 Зупинився і завмер, 
На собі несе хатинку,
 А вона – як буква «Р». 
Вірші, що дружать із літерою С
Буква «С» не стулить віч 
— Світить місяцем всю ніч,
 А коли приходить ранок,
 Округляється серпанок; 
Сонце, наче буква О, 
Над землею попливло.
 І до нього, як до мами, 
Діти тягнуться руками. 

 Сіра гуска їсть овес 
І сичить сердито: «С-сс»! 
Сіра гуско, не сварись! 
Ось ця буква, подивись:
 Як серпанок-молодик, 
Як рогалик-маківник. 
Вірші, що дружать із літерою Т 
Тук-тук-тук, ток-ток-ток 
– Вибиває молоток
. Ним ви цвяхи заб’єте,
 Схожий він на букву «Т». 
Вірші, що дружать із літерою У 
Сказав горобчик:
 Букву «У» боюсь я дуже, татку. 
Татусь питає: «А чому?» 
– «У» схожа на рогатку
Вірші, що дружать із літерою Ф
 Буква «Ф» взялася в боки, 
Одягла мерщій вінок. 
Лиш почує де музики,
 То найперша йде в танок. 

 – Що це, що це за підскоки?
 Це ж у кого руки в боки?
 – Буква Ф на довгій ніжці
 Пострибала по доріжці. 

Буква Ф – то фантазерка, 
Любить фрукти, феєрверки,
 І фіалки, і фонтани,
 І фортецю, і фазана, 
Фарби різнокольорові, 
Фею й факели казкові.
 Вірші, що дружать із літерою Х
 Плоскогубці розійшлися,
 Розсміялись: ха-ха-ха! 
Ці веселі плоскогубці
 Схожі з літерою Х! 
Вірші, що дружать із літерою Ц
 Ми домалюємо перо
 В папасі букви «П».
 Тоді її перевернем
 І вийде буква «Ц».
Вірші, що дружать із літерою Ч 
Буква «Ч», 
Немов стілець. 
Догори лиш ніжки. 
Навіть з цифрою Чотири, 
Буква схожа Трішки.

 Цілий день я букву Н 
Доганяв, як мишку кішка. 
Наштовхнулась Н на пень
 І зламала ніжку. 
І тепер не утече Від погоні буква Ч.
Вірші, що дружать із літерою Ш 
На дворі лежить поліно, 
Трійко пташок зверху сіло,
 Подивись, ну й чудеса 
– Вийшла з пташок буква «Ш». 

 Каже братик Тимошу:
 – Хочеш, букву напишу? 
Три стовпці, внизу – межа, 
Це для тебе буква Ш! 

 Шепотіла буква Ш:
 «Ш-ш-ш, шановні тихо-ша! 
Лише вам скажу на вушко: 
Маю шоколад і грушку. 
Але перш ніж частувати, 
Решту слів прошу назвати».
 Вірші, що дружать із літерою Щ
 Букві Щ сказала Ш:
 —  Ти стрибаєш, як лоша. 
Я на тебе дуже схожа, 
Хоч стрибати так не можу…
 —  А відгадка тут проста:
 Я — з хвостом, Ти — без хвоста. 
 – Розкажіть про букву Щ! 
– Та вона така ж, як Ш, 
Тільки в неї, – каже Костик, 
– Як гачок, праворуч хвостик. 
Вірші, що дружать із літерою Ь
 
Я – не шість! 
Я – м’який знак! 
Це повинен знати всяк. 
Я – не літера нова.
 Я пом’якшую слова.
 От наприклад: хміль і тінь, 
Півень, заєць, сіль і кінь.
 Далі сам подумай ти,
 Де ще знак м’який знайти.

 Я в алфавіті – в кінці, 
В мене усміх на лиці.
 Не хизуюсь я, але…
 Вам без мене буде зле. 
Бо як тільки я у слові, 
Слово – м’якше для вимови.

Знак називається м’яким,
 Пом’якшує вимову ним. 
Це знає і маля 
– Бо слово пень чи слово день 
М’якенько вимовля. 
 Бігла буква Р, 
Впала і тепер 
Догори ногами 
Стала перед нами. 
Вірші, що дружать із літерою Ю 
Буква ця усім відома: 
Перед Я вона стоїть.
 В ній дві палички і коло
 — Згогадаєтесь умить. 
Є ця буква в слові “Юля”, 
І в словах “сміюсь”, “стою”. 
Ой, яка ж вона красуня, 
Ця чудова буква Ю.
– Як зробити букву Ю?
 Здогадавсь, Іванку?
 – Букву І до О приб’ю 
На коротку планку. 
Вірші, що дружать із літерою Я 
Десь пропала буква О. 
Ми шукаємо давно. 
Де ж поділася вона? 
— Не знайдемо до темна. 
А вона, от чудасія!
 Всілась букві Л на шию
 І від радості сія: 
— Ось де Я! 
Ось де Я! 

На сторінку «Букваря»
З моря вийшла буква Я
 І на якір гордо стала
. Я слова свої зібрала.
 Покажіть свої знання
 І назвіть слова на Я. 
Вірші, що дружать із Апострофом
 ’ Я такий же, як знак розділовий, 
І відомий шкільній дітворі.
 Та в словах української мови 
Я пишусь не внизу, а вгорі.
 Спробуй лиш написати ім’я 
— Зразу стану потрібним і я.  

Гра-ходилка «Країною літер»
Ходилка – мабуть, одна з найулюбленіших ігр більшості дітей. Тож чому б не використати її принцип для вивчення абетки!
Для того, щоб зіграти в таку настільну гру, вам знадобляться: ігрове поле зі стежкою з літер (необов'язково у тому порядку, в якому вони є в абетці!), фішки за кількістю гравців (до 6 осіб) та ігровий кубик.
Принцип гри: Учасники гри в узгодженій послідовності кидають кубик та рухаються на ту кількість кроків, яка випала на грані кубика. «Потрапивши» на певну букву, учасник має назвати слово, яке з неї починається.
Для того, щоб ускладнити гру, можна попередньо обрати певну тему і називати слова, обмежені цією тематикою. А для того, щоб гра стала ще більш захопливою, можна додати стрілочки, які дозволяють учасникам як  рухатись вперед, так і повертатися на кілька кроків назад.



Популярні публікації