ДЕНЬ РОДИНИ В УКРАЇНІ


 «Пізнай свій край… себе, Свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш шлях у життя. Шлях, на якому найповніше розкриються твої здібності. Ти даси йому продовження, вторувавши стежину, із тієї стежини вже рушили у життя твої нащадки. І також будеш ти».
Г. Сковорода
Родовідна пам’ять – явище в українському побуті досить унікальне. Його оспівували у піснях, промовляли у віршах, переказах, а особливо увіковічнили – у прислів’ях та приказках. Українські прислів’я і приказки є значною складовою частиною культури народу, його скарбом, яким він володіє з давніх часів і яким збагачує нові покоління. З цими  перлами народної мудрості є можливість познайомитись, взявши книжки в бібліотеці:

📖 Видимо-невидимо : укр. нар.казки, вірші, скоромовки, загадки, прислів'я / уклад. Т. Степаненко. - Х. : Торнадо, 2003. - 255 с. : ілюстр. - (Читаночка).
📖 2008 прислІв'їв і приказок / упоряд. Г. Басюк ; худож. В. Поворозник. - Тернопіль : Яблуко, 2008. - 144 с.
📖 Збірка українських приказок та прислів'їв / М. Дащенко, К. Андрущенко, А. Багмет ; з передм. О. Ветухова; худож. В. О. Гурлєв. - репринт. відтвор. вид. 1929 р. - К. : Техніка, 2002. - 220 с. - (Народні джерела).
📖 Капранови, братиВеселих свят [Текст] : український рік / Капранови, брати, Музиченко, Ярослав, Левчук, Ярослава ; худож. О. Костенко та ін. - К. : Зелений Пес : Гамазин, 2014. - 104 с. : іл. 
📖 Лаврик, Оксана. Україна [Текст] : все, що нас робить українцями / Лаврик, Оксана ; фото В. А. Луценко ; іл. Н. В. Старовойтова. - Х. : Віват, 2015. - 256 с. - (Культурна спадщина України).
📖 Переможці та герої [Текст] : вірші, оповідання, казки, легенди, міфи, перекази, балади, билини, приказки, прислів'я, вислови видатних людей / уклад. Л. Внукова. - Х. : Видавництво "Ранок", 2013. - 192 с. - (Книга для додаткового читання).
📖 Прислів'я та приказки з поясненнями : Початкова школа 1-4 класи / І. В. Єфімова. - Х. : Торсінг плюс, 2011. - 247 с.
📖 Прислів'я. Прикмети та повір'я українського народу [Текст] / укл. Н. Кусайкіна. - 2-е вид., виправ. та доп. - Х. : Школа, 2011. - 128 с. - Бібліогр. : с. 127.
📖 Прислів'я та приказки шістьма мовами : близько 2200 одиниць / уклав Г. Бігун. - 2-е вид., випр. і доп. - К. : ТАНДЕМ, 2003. - 320 с.
📖  Скарбниця народної мудрості / упоряд. Т. М. Панасенко. - Х. : Фоліо, 2004. - 286 с. - (Перлини української культури).
📖 Слово батьків - з усіх віків / уклад. Н. Міщенко, М. Міщенко ; худож. Б. Король ; фотогр. С. Хіхлушко. - К. : Богдана, 1998. - 1136 с. : ілюстр.
📖  Татаренко І Л. Абетка України [Текст] / Татаренко І. Л. - Харків : Віват, 2016. - 144 с.
📖  Українські прислів'я, приказки та загадки : обов'язкова програма 5 клас / упоряд., передм. Н. Сойко. - К. : Національний книжковий проект, 2010. - 176 с. - (Бібліотека шкільної класики).
📖  Український фольклор : навч. посібник / Руснак, Ірина Євгеніївна. - К. : ВЦ "Академія", 2010. - 304 с. - (Альма-матер). - б. т.
📖 Українські прислів'я, приказки для дітей. - Х. : Промінь, 2006. - 64 с. : ілюстр.
📖 Українські прислів'я, приказки та загадки / упоряд. та передм. Н. Сойко. - К. : Школа, 2004. - 176 с. - (Хрестоматія школяра).

«Міцна сім’я – міцна держава»
«Яка сім’я – такий і я»
«Родичі хоч і сваряться, та одне одного не цураються»
«Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько»
«Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу»
У прислів’ї: «Свойого доправляйся, від роду не відчужай», – говориться про основне, що стосується твого коріння – яких вершин ти не досяг – завжди пам’ятай звідки, і з якого роду ти походиш, та не цурайся свого минулого, що є твоєю історією.
«Без роду й племені», – говорили про людину, що була без родини.
«Земля без води мертва, людина без сім’ї – пустоцвіт»
«Людина без братів і сестер – самотнє дерево»
«Людина без сім’ї, що дерево без плодів»
«Без роду, хоч з мосту та в воду»
«Ти можеш не знати своїх батьків, але твоя сім’я існує незалежно від твого знання або незнання. Ти можеш віддалитися від родичів, порвати з ними всякі стосунки, але ти не вправі стверджувати, що цих родичів у тебе немає» (Діана Сеттерфілд «Тринадцята казка»)

   Часто ми зустрічаємо народні вислови про цінність виховання, повагу до батьків, що тебе зростили, «на ноги поставили», дарма, що не біологічних, адже сім’я – це спорідненість не тільки по крові:
«Батько не той, що породив, а той, що спорядив»
«Не та мати, що родила, а та, що вигодувала (зростила)»
«Не той батько, що зродив, а той, що до ума довів»

    Мало хто знає, що в давнину було за обов’язок знати поіменно свій родовід від п’ятого чи навіть сьомого коліна. Пам’ять про своїх предків була природньою потребою. Триматися свого роду, оберігати сімейні реліквії, традиції, передавати їх у спадок наступним поколінням – було обов’язком. Тих, хто цурався чи нехтував історичною пам’яттю, зневажливо називали «людьми без роду-племені».
«Якщо позабудеш стежину до хати,
Яку дитинчам навпростець протоптав,
І матір, і рід свій, і слово крилате,
То значить, чужинцем бездушним ти став.»
(Р.Братунь)
Кожна людина і кожний народ мають свої святині. Портрет на стіні дідуся і бабусі – це не просто данина традиції, це пам’ять про тих, хто творив історію, з кого варто брати приклад. Сьогодні майже усі фото зберігаються на електронних носіях, колись – зайдеш до хатини бабусі – а там уся історія родини на світлинах, що розвішені на стінах, стоять на шафах та у трельяжах. Дідусі і бабусі – це жива мудрість, неписана історія нашого роду, досвід, отриманий від них у спадок, залишається золотим набутком на усе життя. Часто наші бабусі і дідусі є саме тими творцями легенд, казок, прислів’їв та приказок.
 «Тисячі речей, - писав Іван Франко, – у житті забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся оповідала байки, не забудете до смерті.»
«Годуй діда на печі, бо й сам там будеш»
«Шануй батька та Бога – буде тобі всюди дорога»
«Поки діда, поти й хліба»
«Поки баби, поти й ради»
«Для онука дідусь – розум, а бабуся – душа»
«Розумна дитина в батьковій свитині»
«Як батьки ставлять до своїх батьків, так і діти ставитимуться до них»
«Молодь багата мудрістю батьків»
    Як дерево тримається на корені, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий досвід життя і допомагають молодим.
    Про дужу, міцну родину, у якій підтримують один одного, родинне вогнище, гніздо, до якого завжди хочеться повертатись складено багато народних прислів’їв та приказок:
«У нашому роду нема переводу»
«Сім’я міцна – горе плаче!»
«На печі завжди червоне літо» – вдома завжди тепло й затишно.
«Рідні пенати» – застарілий вислів, що означає рідний дім, домашнє вогнище.
«До свого роду хоч через воду»
«Як мати рідненька, то й сорочка біленька»
«Не ясла до коней ходять, а коні до ясел»
«Всяка пташка своє гніздо знає»
«Своя хата – своя стріха; свій батечко – своя втіха!»
«Своя хата не ворог, коли прийдеш, то прийме»
«Наш рід добрий на плід»
«Любов до Батьківщини починається з родини» (Ф.Бекон)
«У родині буває всяке, трапляється і щастя» (Борис Трушкін)
Ще змалку нас учили наші батьки, а їх – наші бабусі і дідусі:
«Оцей пальчик – мій дідусь,
Оцей – моя бабуся,
Оцей пальчик – мій татусь,
Оцей – моя матуся,
А цей пальчик – оце я!
А це вся моя рідня!»
Уже тоді, на прикладі маленької ручки маляти, формували образ родини і її цілісності.
 Дуже багато у народному фольклорі є висловів про схожість батьків і дітей, подібність дітей до батьків вчинками, характером, здібностями. Адже саме сім’я є осередком любові й тепла для дитини, дає їй уявлення про доброту, моральність, культуру поведінки. Тому в народі кажуть:
 «Який дуб, такий клин, який батько, такий син»
 «Яке дерево, такі його квіти; які батьки, такі й діти»
 «Батько – рибалка, то й діти у воду дивляться»
 «Який кущ, така й хворостина, який батько, така й дитина»
 «Які мамка й татко, таке й дитятко»
 «З кривого дерева – крива й тінь»
 «Яке волокно, таке й полотно»
 «Яка гребля, такий млин; який батько, такий син»
 «Яке зіллячко, таке й сім’ячко»
 «Від лося – лосята, а від свині – поросята»
 «Батьки працьовиті – і діти не ледачі»
 «Який рід – такий і плід»
 «Дітям більше потрібний приклад для наслідування, ніж критика» (Ж.Жубер)
    Про відносини батьків і дітей, що не шанують своє коріння, досить часто ми зустрічаємо у народних приказках та прислів’ях:
 «Добрі діти – батькам вінець, а злі діти – кінець»
 «Від малих дітей голова болить, а від великих – серце»
 «Добрі діти доброго слова послухають, а лихі – й дрючка не бояться»
 «Добрі діти на ноги поставлять, а лихі і з ніг звалять»
 «Охотніше один батько вигодує десятеро дітей, ніж десятеро дітей одного батька»
 «Шануй батька й неньку – буде тобі скрізь гладенько»
Сім’я – маленька держава, яка має свої закони, права і обов’язки, традиції , що передаються від роду до роду, цінності. «Сім’я – не осередок держави. Сім’я – це держава і є» (Сергій Довлатов). Про добрі стосунки у родині в народі говорять:
«Добре там живеться, де гуртом сіється і жнеться»
«Нащо й клад, коли в сім’ї лад»
«У дружній родині і в холод тепло»
«У своїй родині всяк сам великий»
«В сім’ї і каша густіша» 
«Де мир та лад, там і Божа благодать»
«За загальним столом їжа смачніша»
«Сім’я міцна ладом»
«Є рід – буде й обід»
«Як не стане – то батько достане, як не буде – то мати добуде»
«Син в сім’ї – опора, а дочка – окраса»
«Сім’я – це те первинне середовище, де людина повинна вчитися творити добро» (В.Сухомлинський)
«Сім’я – ось що найважливіше, ось що змушує битися моє серце» (Філіпп Грегорі «Ще одна із роду Болейн»)
   
«…А що дитині треба?
Дім красивий, білий.
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорогого
Чути добре слово.
А ще гарно б мати
І сестру, і брата…» 


Популярні публікації