День першої ксерокопії - "копірки"


Певно, сучасна молодь вже й не згадає про це «надбання» канцелярської оргтехніки. Поговорюють, що раніше копіювальний папір був незамінним предметом щоденного побуту 😄. «Копіркою» користувалися всюди - в школах, інститутах, магазинах і банках, а діти з допомогою цього «диво-паперу» перемальовували різноманітних принцес, трансформерів, термінаторів та й просто красивих тьоть в свої зошити і щоденники. Якщо ж пригадати вислів «Життя під копірку», то здається, що цей фарбований папірець мав дещо глибший сенс у житті людей.

Офіційна дати появи копіювального паперу – 7 жовтня, 1806 р., саме тоді англійський торговець порцеляною 40-річний Ральф Веджвуд запатентував свій виріб - змащений вугільним пилом тонкий аркуш. А назвав його «стилографічний райтер», тобто «пристрій для писання стилосом».

 Цей винахід призначався для незрячих, яким було складно заточувати гусячі пера. Із папером Веджвуда можна було писати загостреною дерев'яною паличкою. Копірку накладали поверх чистого аркуша, при цьому кілька аркушів і копірок, складених традиційним англійським сендвічем (бутербродом), давали в результаті кілька копій. Для того, щоб слова не виходили за рядки, англієць також змайстрував додаткову металеву накладну рамку із горизонтально натягненими дротами. Так копірку використовували ще майже два століття. На цьому пристрої винахідник заробив близько $1 млн за сьогоднішнім курсом.

Невдовзі технологію англійця Веджвуда почали використовувати бізнесмени, які хотіли зберегти копії надісланих листів, а також торгових рахунків і розписок. У 1823 р. один кмітливий чоловік на ім'я Сайрус Дейкін удосконалив виріб Веджвуда, розробивши пігментний шар на основі сажі, парафіну та нафти. Він став ексклюзивним постачальником копірки (carbon paper) для агентства Associated Press. Коли в 1868 р. один з репортерів агентства брав інтерв'ю у повітроплавця Ліббіуса Роджерса з Цинциннаті, його увагу привернув незвичайний папір, який журналіст вкладав між сторінками блокнота, і він відразу оцінив його комерційний потенціал. Роджерс створив в Нью-Йорку компанію з виробництва копірки і навіть почав отримувати замовлення від Військового департаменту США. Через кілька років на ринку з'явилися перші серійні друкарські машинки, та люди продовжували користуватися «копіркою» ще майже два століття..


Популярні публікації